|
MOTOCYKLE MZ ETZ HONDA SUZUKI KAWASAKI JAWA WSK SHL I INNE Naprawa, porady, forum, eksploatacja, tuning, usprawnienia motocykli MZ, Jawa, Suzuki, Honda, JAWA, SUZUKI, KAWASAKI, CBR, stunt, whhelie, yzf, fazer, r6, r1, palenie, gumy
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
matisl
Administrator
Dołączył: 29 Sty 2006
Posty: 3175
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Olkusz
|
Wysłany: Nie 14:47, 09 Lip 2006 Temat postu: Świece zapłonowe |
|
|
Świece zapłonowe stanowią bardzo istotny element silnika z zapłonem iskrowym. Od ich prawidłowej eksploatacji zależy prawidłowa praca silnika.
Trwałość świec zapłonowych wynosi średnio około 1000 godzin pracy silnika, co odpowiada 20 000 - 30 000 km przebiegu. Po tym okresie zaleca się wymianę świec na nowe.
W średnio zużytych silnikach należy co 6000-8000 km wykręcić świece, sprawdzić ich stan, oczyścić je i wyregulować odstęp między elektrodami.
Elektrody i oprawę świec należy oczyścić szczotką drucianą z miękkiego drutu stalowego. Natomiast izolator czyści się szmatką zwilżoną w nieetylizowanej benzynie. Należy uważać by nie porysować stożka izolatora twardym przedmiotem, gdyż w miejscu rys w niedługim czasie powstają pęknięcia.
Odstęp elektrod należy mierzyć szczelinomierzem. W razie potrzeby dogina się elektrodę boczną za pomocą szczypiec na wymaganą odległość.
Na podstawie wyglądu świecy można określić stan silnika o zapłonie iskrowym. Pod warunkiem jednak, że ma ona właściwie dobraną wartość cieplną. Wówczas po przejechaniu nawet kilkuset kilometrów na podstawie wyglądu spodu korpusu stożka izolatora i elektrod wykręconej świecy można określić jak pracuje silnik i jak świeca odprowadza ciepło.
Świeca zapłonowa pracująca w warunkach normalnych ma barwę brunatną lub rdzawobrunatną. Na świecy może być suchy, sproszkowany osad, który wskazuje na zaołowienie. Osad ten jest zjawiskiem szkodliwym, gdyż w wyższych temperaturach ma właściwości przewodzące.
Świeca może być zanieczyszczona nagarem (czarny, suchy osad). Wskazuje to na niezupełne spalanie paliwa, przy czym wpływ na to mogą mieć następujące czynniki:
* SILNIK - zbyt niskie ciśnienie w cylindrze pod koniec suwu sprężania, nieszczelność zaworów lub nadmierny luz zaworu;
* GAŹNIK - nadmierna przepustowość dyszy głównej, wysoki poziom paliwa w komorze pływakowej, wskutek uszkodzenia pływaka, niewłaściwe wyregulowanie urządzenia biegu jałowego lub niewyłączanie się ssania podczas normalnej pracy silnika;
* UKŁAD ZAPŁONOWY - zbyt mały odstęp pomiędzy elektrodami świecy, opóźniony zapłon, za mała odległość między stykami przerywacza, wadliwe działanie styku ruchomego przerywacza, lub przewodu wysokiego napięcia;
* FILTR POWIETRZA - zanieczyszczenie się wkładu, wskutek czego utrudniony jest dopływ powietrza do gaźnika;
* SPOSÓB JAZDY - gwałtowne obracanie manetki gazu i gwałtowne puszczanie, wolna jazda i częste zatrzymywanie się.
Jeżeli świeca zapłonowa ma czarny, tłusty osad, wytwarzany przez częściowo spalany olej silnikowy, to przyczyny mogą być następujące:
* SILNIK - nadmierne zużycie gładzi cylindra, zużycie pierścieni tłokowych, zapieczenie pierścieni lub pęknięcie pierścienia zgarniającego, opóźniony zapłon;
* UKŁAD ZAPŁONOWY - zbyt mały odstęp między elektrodami świecy, zbyt gruba podkładka uszczelniająca;
* SPOSÓB JAZDY - za długa praca silnika na biegu jałowym, zbyt częste zatrzymywanie się
Ślady nadtopienie i "perełki" na izolatorze oraz wypalenie elektrod, to charakterystyczne objawy przegrzania świecy. Przyczyny mogą być następujące:
* SILNIK - stosowanie paliwa o zbyt niskiej liczbie oktanowej (np. paliwo rozcieńczone, złej jakości), zbyt wysokie ciśnienie w cylindrze pod koniec suwu sprężania, zanieczyszczenie komory spalania nagarem, uszkodzenie uszczelki podgłowicowej, zanieczyszczenie tłumika lub niedostateczne chłodzenie;
* GAŹNIK - za mała przepustowość dyszy głównej, niedostateczny dopływ paliwa, nieszczelność rury dolotowej, brak filtra powietrza, zbyt niski poziom paliwa w komorze pływakowej;
* SPOSÓB JAZDY - przeciążenie silnika, długotrwała jazda na niskich biegach z dużą prędkością obrotową, jazda w trudnych warunkach terenowych.
świeca normalna:
zaolejona:
Wypalona:
Odstęp pomiędzy elektrodami powinien być dostatecznie duży, aby wyładowania elektryczne miały odpowiednią intensywność i łatwo zapalały mieszankę w cylindrze. Jeżeli jednak odstęp jest zbyt mały , to silnik pracuje z przerwami w warunkach małych obciążeń (np. w ruchu miejskim).
Artykuł ze strony:
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Gość
|
Wysłany: Śro 18:38, 12 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Fajny temacik, praktyczny i w ogóle cool!!
|
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Śro 18:48, 12 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Jeszcze moja taka uwaga, zuważyłem, że na tych nowych gaźnikach ( nie tylko u siebie) świeca jest zawsze zakopcona ale nie jest zaolejona tzn. mokra tylko zakopcona i jest tak zawsze na tych gaźnikach choćby nie wiem jak go regulować, moto na następny dzień nie pali trzeba czyścić świecę i jest ok a w czasie jazdy zachowuje się jakby dostawał za mało paliwa przy większym otwarciu przepustnicy przerywa
|
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Wto 14:53, 29 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
No u mnie to czesto jest ta druga (zaolejona) i szybko pada.
|
|
Powrót do góry |
|
|
matisl
Administrator
Dołączył: 29 Sty 2006
Posty: 3175
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Olkusz
|
Wysłany: Wto 20:07, 29 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
opuść nuiżej iglice i masz zły poziom paliwa
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Honduś
VIP
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 1084
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Podbeskidzie-Bielsko(Jaworze,Brenna)
|
Wysłany: Wto 21:59, 29 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
ja mam zawsze dobrą... na iskrze smigam już 6000 km i nic:) jedynie na isolatorze szlak trafiał i padała
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Śro 10:48, 30 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Ostatnio podnioslem iglice bo MZ byla troche slaba , teraz jest mocniejsza ale przed podniesieniem bylo to samo
|
|
Powrót do góry |
|
|
manius
MZ-RACERRRRRR
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 669
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Nosówka kolo Rzeszowa Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 11:05, 30 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
maly offtopic...jakich swiec uzywacie?i na ktorych wam sie jezdzi najlepiej..u mnie to champion
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
matisl
Administrator
Dołączył: 29 Sty 2006
Posty: 3175
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Olkusz
|
Wysłany: Śro 20:34, 30 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
chISKRA F95PS i champion
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
zyrafao2
Moderator
Dołączył: 29 Cze 2006
Posty: 3843
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 26 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z Katowic Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 21:18, 03 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
Temat jest ok to dobrze przynajmniej sie uczymy
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
zyrafao2
Moderator
Dołączył: 29 Cze 2006
Posty: 3843
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 26 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z Katowic Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 21:20, 03 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
Ja zapomniałem dodać że posiadam świece ze samolotu z śilnika gwiazdkowego
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Nie 21:31, 03 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
czyli?? jakie to są świece??
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
|