|
MOTOCYKLE MZ ETZ HONDA SUZUKI KAWASAKI JAWA WSK SHL I INNE Naprawa, porady, forum, eksploatacja, tuning, usprawnienia motocykli MZ, Jawa, Suzuki, Honda, JAWA, SUZUKI, KAWASAKI, CBR, stunt, whhelie, yzf, fazer, r6, r1, palenie, gumy
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Marcin350
Moto-Amator forum
Dołączył: 28 Mar 2010
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 1/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 22:09, 16 Maj 2010 Temat postu: Tuning techniczny w Jawie 50 |
|
|
Witam.
Mam Jawe 50 w której chciałbym zrobić tuning silnika ,który nieskrócił by jej żywotności.Słyszałem i czytałem o różnych tuningach np.Zmiana filtra na stożkowy,przerabianie tłumików,polerowanie w środku karterów(w komorze gdzie znajduje się wał i tryby) itp.
Chciałbym żebyście podsuneli mi kilka pomysły związane z tuningiem silnika Jawy 50 ,które nieskruciły by jej żywotności a dały jej lepsze pszyśpieszenie i osiągi.
Zgóry dzięki !
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
motorzysta86
Moderator
Dołączył: 12 Mar 2010
Posty: 1390
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 23 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gródek k. Białegostoku Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 23:06, 16 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Kompletny opis:
Kod: |
Rasowanie silnika Jawy
Jest to legendarny tekst opracowany przez mistrza pana Tomasza Sałka ze SM!
Rasowanie silnika Jawki jest praca bardzo ciężka i pracochłonna, ale efekt tej pracy jest bardzo dobry. Silnik dysponuje mocą ponad 4km i prędkością rzędu 65-70 km/h(przy odpowiednie zębatce)
Pracę zaczynamy od korygowania kanałów w cylindrze. Najwięcej problemów sprawia kanały przelotowe (płuczące). Bardzo przydatne w dokładnym określeniu kształtu okien w środku cylindra jest lusterko stomatologiczne i plastelina (lub silikon). Przygotowujemy kawałek blachy o szerokości 40 mm, długości 110mm i grubości 1mm. Blachę należy wygiąć do profilu gładzi cylindra (rys.1). Na jednym końcu nawiercamy kilka otworów o średnicy 3mm, aby plastelina nie odpadała od blachy. Aby sprawdzić kształt okien przykładamy blachę z plasteliną (lub silikonem) do okna w cylindrze i porównujemy z kanałami na rys. 2. Oczywiście przy używaniu silikonu trzeba chwilę odczekać aż silikon stwardnieje. Jednak w przypadku plasteliny podczas wyjmowania może nastąpić odkształcenie i nieprawidłowe odwzorowania okna. Do korygowania okien i kanałów używamy wygiętych pilników iglaków. Iglaki wyginamy po podgrzaniu ich nad palnikiem gazowym, po wygięciu ponownie należy podgrzać do wiśniowego koloru i ostudzić w zimnej wodzie. Kolor żółty, a więc wyższa temperatura, zniszczy ostrza pilnika. Kształt okien i kanałów przerabiamy tak, aby ich wymiary były zgodne z rys. 2. Pilnikami korygujemy progi pomiędzy aluminiową a żeliwną część cylindra, aby połączenia tych elementów były w kanałach idealnie płynne. Oczywiście wszystkie kanały muszą zostać dokładnie wypolerowane. Po zakończeniu tych prac dokonujemy korekt kanałów cylinder - karter. Zakładamy cylinder na dwie szpilki prawego karteru. Zamiast głowicy zakładamy na szpilki tulejki lub nakrętki na każdą szpilkę i dokręcamy cylinder nakrętkami głowicy. Sprawdzamy jak pasuje kanał przelotowy cylindra do kanału karteru i w razie potrzeby dokonujemy korekty, aby na krawędziach styku nie było progów. Tak samo postępujemy z lewym karterem. Kanały w karterze i całą skrzynię korbową musimy wypolerować. Największe niedokładności pomiędzy karterem a cylindrem występują na bocznych krawędziach okna. Najczęściej należy powiększyć górną powierzchnię kanału w karterze aż do okna w cylindrze, natomiast dolną krawędź okna w cylindrze trzeba rozpiłować do okna w karterze. Po dokonaniu korekt kanałów koniecznie musimy sprawdzić zarys kanałów w tłoku. Do jednej połówki karteru zakładamy wał korbowy z tłokiem (bez pierścieni), zakładamy cylinder i po opuszczeniu tłoka do DMP sprawdzamy czy okna w tłoku pokrywają się z oknami w cylindrze-karterze. Tę samą czynność powtarzamy na drugim karterze. Jeżeli okna w tłoku są za małe, należy je powiększyć do wymiarów cylindra. W miejscach gdzie są nieco większe, nie należy powiększać okna cylindra i karteru, lecz na tłoku wykonać w oknach promienie tak, jak na rys. 4. Dolną krawędź tłoka od kanału ssącego musimy opiłować o 1mm. Uwaga: nie więcej, powiększenie tego wymiaru o 0,5 mm powoduje spadek mocy o 1 KM. Tłok od strony wewnętrznej należy wyrównać, a do wysokości sworznia tłokowego wypolerować. Do skrzyni korbowej musimy wykonać wypełniacz (podkowę) rys. 5 wytoczoną z tekstolitu lub aluminium. Wymiary na rysunku należy dopasować do karterów silnika. Podkowę mocujemy pomiędzy połówkami karterów za pomocą czterech kołków. Uwaga: kołki nie mogą być dłuższe niż na rysunku, zbyt długie mogą spowodować nieszczelności komory korbowej i w efekcie spadek mocy. Aby zwiększyć moc silnika, musimy zwiększyć stopień sprężania. Dokonujemy tego poprzez stoczenie głowicy. W zależności, jaką głowicę ma silnik, musisz wybrać właściwy kierunek do wykonania przeróbek Głowica przedstawiona na rys. 6 wymaga stoczenia (planowania) o 2 mm. Następnie należy wykonać zatoczenie na wymiar średnicy kołnierza cylindra i na głębokość o 0,1 mm mniejszą niż wysokość kołnierza. Planowanie musi być wykonane bardzo dokładnie. Za pomocą pasty do zaworów docieramy głowicę na cylindrze. Tak przygotowaną głowicę możemy zakładać bez uszczelki. Jeżeli podany na rys. wymiar 11,5 mm ma w przypadku naszej głowicy wartość mniejszą, musimy pogłębić komorę spalania przy pomocy papieru ciernego. Powinniśmy ją także wypolerować, pamiętając o wykonaniu promienia r=5 mm, jak na rys. 6. W przypadku głowicy pokazanej na rys. 7 planujemy wystający kołnierz nie więcej jak 1,5 mm. Następnie pogłębiamy wytoczenie na kołnierz cylindra do wartości około 2,4 mm)o 0,1 mm mniej jak wysokość kołnierza cylindra). Przy pomocy pilników iglaków należy obniżyć w razie potrzeby zaznaczoną na rys. 7 część głowicy o, tyle, aby jej odległość od denka tłoka wynosiła 1mm. Powiększyć należy także promień na progu komory spalania. Głowicę należy dotrzeć na cylindrze, a komorę spalania wypolerować. Układ ssący pozostawiamy bez zmian. Kolektor łączący gaźnik z cylindrem musimy od wewnątrz wypolerować i dokładnie dopasować do cylindra i gaźnika. Układ wydechowy pozostawiamy bez zmian, należy tylko usunąć ze środka przegrodę. Zapłon ustawiamy 2 mm przed GMP. Jeden z przerobionych silników wykazywał maksymalną moc przy wyprzedzeniu zapłonu 1,8 mm przed GMP. Wartość wyprzedzenia należy, więc dobrać doświadczalnie. Dobrać należy także dyszę gaźnika. Zaczynamy od dyszy o przelocie 70. Jeżeli silnik będzie wykazywał większą dynamikę przy mniejszej dyszy i nie będzie się przegrzewał, to możemy zostawić mniejszą dyszę. Jakość gaźnika i układu zapłonowego musi być idealna. Silnik lepiej zapala po energicznym użyciu rozrusznika. Wrobione zębatki utrudnią rozruch. Do pewnego zaskoczenia potrzebne są większe obroty. Dobrze zrobiony silnik potrafi przekroczyć 6000 obr/min., Aby w pełni wykorzystać moc silnika należy wymienić małe koło łańcuchowe na Z13 lub Z12 (jest Z11). Musimy także wzmocnić sprzęgło. Zamiast pojedynczych podkładek na sprężyny, zakładamy po dwie, lub dorabiamy nowe o grubości 4mm. Nawet wzmocnione sprzęgło należy traktować z dużym wyczuciem, bo nie jest to najmocniejszy element w podrasowanym silniku. |
Kod: |
Odławianie Jawy
Jak wszyscy użytkownicy Jawek wiedz ze ich silnik powinien dysponować mocą 3,5 KM. Jednak silnik te same które montowane były w Ogarach i Jawkach eksportowanych do polski miały moc 2 KM. Według tego co czytałem stosowane to było dlatego aby przystosować motorower do wymogów Polskich gdzie nie mógł on przekraczać prędkości 50 km/h.
JAK ROZPOZNAC?
Silniki zdławione miały węższy króciec ssący od gaźnik, zębatke miały mniejszą(Z11), kolanko wchodzące do tłumika było dłuższe o ok. 10cm. I podobno jak słyszałem dysze miały węższe przeloty.
ODBLOKOWANIE
Zębatke można zmienić z Z11 na Z12 lub, Z13 ale na tej ostatniej silnik może się męczyć. Króciec ssący w oryginalnych Jawa miał prostokątny kształt natomiast w innych miał okrągły. To nie pozwalało na swobodny przepływ mieszanki i na odpowiednie dozowanie jej ilości. Króciec ten można rozpiłować do wymiarow, w gazniku lub, jak kto woli kupić oryginalny. Natomiast kolanko trzeba skrócić o jakieś 6 cm, aby tylko 4 cm, wchodzily do tłumika.
Po tych zabieg silnik już powinien dysponować, moca 3,5Km i prędkością 65-70KM/H.
Cos o świecach
Wszystkie starsze motorowery powinny jeździć na świecy, F80 ale nie zawsze spełnia ona swa role. Pozwoliłem sobie napisać cos o popularnych świecach.
Świeca Iskra F-100 - ta świeca z kolei oddaje szybko ciepło na, zewnątrz dlatego silnik jest zimniejszy.(Polecam na lato)
Świeca Iskra F-80 - jest to świeca "uniwersalna" oddaje średnie ciepło,(kiedy inne zawodzą)
Świeca Iskra F-70 -ona wolniej oddaje ciepło, dlatego silnik dłużej jest nagrzany(polecam na zime) |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
zyrafao2
Moderator
Dołączył: 29 Cze 2006
Posty: 3843
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 26 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z Katowic Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 23:13, 16 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Heh znam to ale 4km to za mało jak wyciągać z silnika to ile wlezie ale z głową Z silnika z Jawki da się bardzo dużo wyciągnąć
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
|